"Al vele honderden koraalshirts verkocht"

DINSDAG, 15 MEI 2018, 21:31 - emjomi
Logo Anderlecht-Online

INTERVIEWS Er is al heel wat te doen geweest rond de nieuwe uit-truitjes van RSC Anderlecht. Sporza nam contact op met hoofdsponsor Adidas om te vragen wat het idee is achter het koraalkleur. Het sportmerk liet meteen ook weten dat er al vele honderden koraalshirts zijn verkocht.

"Wij zagen een jaar of 5, 6 geleden dat Anderlecht eigenlijk geen vast thuistenue had", begint marketingdirecteur Frank Basters, van Adidas Benelux, "De meeste fans zullen zich dat misschien niet realiseren, maar als je goed kijkt naar de afgelopen 20 jaar zie je dat Anderlecht het ene jaar in het paars speelde en het andere jaar in het wit. Het tweede tenue was dan het omgekeerde."

"Het was eigenlijk heel raar dat een grote traditieclub als Anderlecht geen vast thuistenue had. Wij hebben toen gezegd dat een vast thuisontwerp logisch zou zijn. Zo blijf ja als club herkenbaar en hoor je bij de groten der aarde. De club heeft er toen voor gekozen, vanaf seizoen 2014-2015, om thuis altijd in het paars te spelen, met witte accenten. En die paarse hoofdkleur zie je ook terug in het stadion, in de communicatie."

Away-shirt

En zo komen we bij het uitshirt, en Basters geeft toe dat daar commerciele wetten meespelen: "Het hoofddoel is om een breed publiek aan te spreken en dat lukt niet als je te weinig varieert. Jongeren vinden het gaaf om clubtenues te dragen naar school of als ze uitgaan. We begrijpen dat er reactie komt op de niet traditionele kleuren, maar nu bieden we dus shirts voor een breder publiek. Een shirt voor de traditionele Anderlecht-supporter en eentje voor de jongere, moderne supporter."

"Over smaken en kleuren kan je niet discussiëren, iedereen heeft zijn mening. Dus ja, we begrijpen dat er reactie komt op die niet-traditionele kleuren. De belangrijkste graadmeter om te zien of het een succes is of niet, is de verkoop. En tot nu toe zijn er al enkele honderden shirts verkocht. In het verleden kwam er ook veel reactie op de roze shirts, maar commercieel gezien waren die een succes, hetzelfde met de fluogele shirts. De witte uittenue was dan weer geen succes qua verkoop.Kennelijk is er dus een behoefte aan een klassiek shirt en een modern shirt."

Inspraak Anderlecht

Anderlecht wordt wel degelijk betrokken in het bedenken van de uit-shirts: "18 maanden voor het shirt uitkomt, zitten we samen met een uitgebreide delegatie van de club: directie, commercie, technische staf. Daar presenteren we ons eerste voorstel, eerst op papier. Er worden in dat proces ook rekening gehouden met verschillende dingen. Het moet een modieuze kleur zijn, de hoofdsponsor moet duideijk zichtbaar zijn. Onze designers en trendwatchers hebben daar ideeën over en gaan dan met al die verschillende aspecten aan het werk. Anderlecht heeft daar een mening over en daar doen we dan iets mee. Dat kan redelijk wat "heen- en weergepingpong" worden."

Controverse verkoopt

"De ervaring leert dat hoe meer er rond iets te doen is, hoe meer vraag er naar is. Zo werkt deze wereld. Alleen is het geen doel op zich: wij doen niet iets om mensen te choqueren, verre van. Wij proberen iets te doen dat binnen de eisen van de club zit: wat past bij een club, wat een bepaalde uitstraling geeft bij een club." "Wat de club op bepaalde vlakken misschien wat jonger en diverser maakt, wat ook zeer aantrekkelijk is. Allemaal doelstellingen die de club ook heeft. En we denken dat we daarin geslaagd zijn. Dat er reacties komen, geeft aan hoe groot en mooi Anderlecht is."

Bron: sporza.be



anderlecht-online forum