"Schouder is deel van de arm"

MAANDAG, 7 OKTOBER 2019, 21:23 - Garrincha
Logo Anderlecht-Online

ANDERE Het Professional Refereeing Department (PRD) heeft uitleg gegeven over de afgekeurde goal van Nacer Chadli vrijdag in Charleroi. Volgens het PRD moest de VAR niet tussenkomen omdat de scheidsrechter niet duidelijk in de fout ging. Maar, en vooral dat is opvallend, de PRD zegt wel dat het doelpunt terecht voor handspel werd afgekeurd.

Het reglement zegt dat de VAR enkel moet tussenkomen bij een 'clear and obvious error'. Dat was het voorval vrijdag niet, zo klinkt het. "De beelden tonen geen duidelijke fout aan van de scheidsrechter. Meerdere beelden zijn nodig om het contact te analyseren en het Professional Referee Department verwacht geen VAR-interventie in deze situatie."

VAR Nicolas Laforge deed het wel en liet scheidsrechter Erik Lambrechts het doelpunt afkeuren. Chadli raakte de bal met zijn schouder en dat geeft de PRD ook toe. "Het doelpunt is gescoord met de bovenschouder, dat een deel is van de arm", luidt het. Opvallend: tot nu toe gingen wij er steeds vanuit dat de bal raken met de schouder geen handspel is. 

Dat Lambrechts de beelden niet zelf ging bekijken en voortging op het oordeel van de VAR, was wel een correct verloop van de procedure. Handspel van de aanvaller is een 'VAR factual decision', wat wil zeggen dat geen interpretatie mogelijk is. Ik zo'n geval informeert de VAR de scheidsrechter en hoeft deze de beelden niet zelf te bekijken om een oordeel te vellen.

Bron: KBVB



anderlecht-online forum